اولین همایش ملی مدیریت مصرف

و کاهش آب بدون درآمد

اولین همایش ملی مدیریت مصرف

و کاهش آب بدون درآمد

اولین همایش ملی مدیریت مصرف

وبلاگ رسمی اطلاع رسانی اولین همایش ملی مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد به میزبانی استان همدان
22 و 23 تیرماه 1395

بایگانی

معاون استاندار همدان با تاکید بر اینکه باید یارانه های بخش آب هدفمند شود گفت، در دنیا به تولید نهائی یارانه می دهند و آب مجانی در اختیار قرار نمی گیرد.
محمودرضا عراقی در آئین گشایش همایش ملی مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد اظهار کرد: در بخش آب نیاز به ایجاد حساسیت ها، تبادل اطلاعات و مطرح کردن مشکلات آب داریم و این مزیت این همایش است.

وی تصریح کرد: مدیریت به هم پیوسته منابع آب در دستورکار وزارت نیرو است که بر این اساس باید همه منایع و مصارف یکپارچه شود، اتفاقی که در این سال ها باید بیفتد.
معاون استاندار همدان با بیان اینکه از شاخص های مدیریت به هم پیوسته منابع آب مدیریت توام مصرف، تولید و تقاضا است، افزود: با مدیریت پیوسته آب می‌توان مدیریت آب و خاک، مدیریت آب و محیط زیست و مدیریت آب و کشاورزی را داشت.
وی با بیان اینکه مدیریت توام آب در وزارت نیرو در حال انجام است، افزود: در حال حاضر از تأمین آب گذر کردیم و تمام منابعی که می توانیم داشته باشیم با مدیریت به پایان خط رسیدیم و از این به بعد باید به مدیریت مصرف و تقاضای آب برسیم.
عراقی ادامه داد: مصرف بهینه آب که منجر به بهره وری آن می شود همیشه دو فاکتور دارد که یکی کارایی و دیگری اثربخشی است.
وی یادآور شد: کارایی آب انجم مطلوب امور در زمینه آب و نداشتن پرت است و  اثربخشی هم در مدیریت تقاضا است تا آب به صورت مدیریت شده مصرف شود.
معاون استاندار همدان تصریح کرد: ما باید تقاضاهای آب را مدیریت کنیم و به سمتی ببریم که استفاده اقتصادی بهتری از آب شود زیرا اکنون آب به اندازه کافی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد آب در بخش کشاورزی و 7 درصد در آب شرب مصرف میشود، خاطرنشان کرد: اب در زمینه کشاورزی نیازمند مصرف بهینه است زیرا اگر خوب مدیریت می شد امروز با کاهش مواجه نمی شدیم.
عراقی با تأکید بر اینکه توزیع نامناسبی در بخش آب شده است، افزود: یکی از کارهای مهم در منابع آب کشاورزی اینکه تنش آبی نباشد زیرا برای دشت های کشور میزان آب قابل استفاده برای کشاورزی وجود دارد.
وی با بیان اینکه اکثر دشت‌های کشور بیلان منفی آب دارند، خاطرنشان کرد: با برداشت بیش از حد آب از منابع زیرزمینی به زمین فشار آمده و محیط زیست به خطر خواهد افتاد.
معاون عمرانی استاندار همدان یادآور شد: اگر سطح آب زیرزمینی پایین برود قدرت ذخیره سازی آب در منابع زیرزمینی از بین می رود.
وی با اشاره به اینکه پس از سال‌ها وزارت نیرو پایداری آب دشت‌ها را اعلام کرده است، گفت: کشاورزان نیز باید بر این اساس اقدام کنند.
عراقی با تأکید بر اینکه باید یارانه‌های بخش آب هدفمند شود، افزود: برای تولید هندوانه نباید یارانه برق و آب داده شود بلکه باید برای تولیدات استرات‍زیک یارانه داده شود.
وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی باید یارانه داده شود، تصریح کرد: در همه دنیا به تولید نهایی یارانه می‌دهند و آب مجانی در اختیار قرار نمی‌گیرد.
معاون عمرانی استاندار همدان مهمترین موضوع در حکمرانی آب که از برنامه‌های بانک جهانی مطرح شده و مهمترین فاکتور در اقتصاد مقاومتی است، مشارکت بیش از حد مردم است زیرا تصمیمات خوب باید از پایین به بالا اجرا شود.
وی به اهمیت استفاده از ابزارهای فنی در حوزه آب نیز اشارع کرد و گفت: در نمایشگاه تجهیزات داخلی در حاشیه این همایش برپا شد است، می توان از امکانات فنی در حوزه آب در جریان قرار گرفت.
عراقی به اقدامات آب منطقه‌ای در حوزه آب و مسدود شدن بیش از 1600 حلقه چاه اشاره کرد و گفت: با انسداد این چاه‌ها 150 میلیون متر مکعب آب آب‌های زیرزمینی ذخیره شد.
وی در پایان با بیان اینکه شورای تأمین نیز در مدیریت آب کمک کرد، افزود: وزات نیرو و شرکت مهندسی آبفای کشور دو دستگاه تخصصی با برنامه است که در این حوزه آب عملکرد شایان توجهی را داشتند.